Gustav Klimt
austrijski slikar koji je živeo između 1862. i 1918. godine.
Život mu je bio buran, pun uspeha i padova, razočaranja ali i svetskog priznanja.
Postavio je osnove bitnog poglavlja u umetnosti i izneo
sav njegov teret. Gustav Klimt je slavio život.Njegove slike prikazivale su uživanje u životu i lepoti.
Žena kao
glavni motiv, bila je centar svega, predmet obožavanja, uvek na neki
tajanstven način svesna svoje moći. Portretisao je mnoge poznate žene
svoga doba - glumice, zabavljačice, dame iz visokog bečkog društva, fatalne zavodnice, sve su bile očarane njegovim radom i želele da ih ovekoveči.
(dizajnersi.com)
Klimt je 1897. godine bio jedan od umetnika koji su želeli da se
oslobode uštogljene škole Starog Beča, u kojoj su bili formirani kao
slikari. Zato su osnovali Secesiju, stilski usaglašenu sa stilom art
nouveau. Vrlo brzo je Novi Beč preuzeo primat i sve je počelo da se
priklanja novom stilu - od mode do nameštaja. Klimt je bio prvi
"predsednik" grupe Secesija, a novom umetničkom stilu prilagodio je i
svoj izbor odeće.
Za života, ali i kasnije, Klimt je bio priznat i uvažavan u Beču. U
Americi i Velikoj Britaniji je bilo malo interesovanja za nemačku i
austrijsku umetnost, sve do perioda posle II svetskog rata.
Hipi pokret
je "usvojio" Klimta, a obnavljanje interesovanja za art nouveau je
označio početak i većeg uvažavanja ovog slikara. Nedavno je Klimt postao
međunarodna zvezda iz sveta umetnosti. Delom je to zbog pažnje koja je posvećena pravnoj borbi oko njegovih slika i cene koja je plaćena za njih.
Nakon dugotrajnog sudskog spora, pet Klimtovih slika koje su nekada bile
u posedu Ferdinanda i Adele Blok-Bauer, austrijskih kolekcionara
jevrejskog porekla i Klimtovih savremenika, vraćeno je njihovim
naslednicima iz bečkog muzeja Belvedere. Šestu sliku, koja se još uvek
nalazi u muzeju, i dalje traže - kao deo slikareve ostavštine - neki
članovi porodice Blok-Bauer.
Klimt je bio slikar pejzaža punih svetlosti.. Međutim, u osnovi njegovog opusa su seks i žene..Klimt nikada nije imao svoj dom, živeo je s majkom i dvema sestrama. Bez
obzira na to, neprestano je "jurio za suknjama" i zna se da je imao
sedmoro dece. Nije ni čudo što su se Bečom tog vremena širili tračevi o
tome šta Klimt, pored slikanja, radi u svom ateljeu.
(balkanmagazin.net)
Ovaj post je svojevrsna preporuka za čitanje svim ljubiteljima Gustava Klimta,
knjige o ljubavi jedne žene prema umetniku,
o umetnikovoj ljubavi prema mnogim ženama,
o životu jednog neobičnog čoveka
- umetnika koji je živeo svoju umetnost..
Naslikani poljubac Elizabet Hiki
'I pored mnogobrojnih ljubavnih afera, Gustav Klimt imao je poseban odnos
tokom čitavog života prema Emili Flege, ćerki bogatog bečkog
industrijalca. Ona je najpre bila njegova učenica, potom model za
portret (na naslovnoj stranici), a kasnije i vlasnik uspešne modne kuće.
Kreacije Emili Flege ovekovečene su na Klimtovim provokativnim slikama.
Naslikani poljubac
opisuje romantični odnos između velikog
slikara, koji je svojevremeno bio neshvaćen, i žene čije će ime
izgovoriti na samrti. Klimtova čuvena slika Poljubac predstavlja istinski omaž njihovoj neobičnoj vezi.
"A šta je sa vama? Vi nemate ništa",
rekla sam pomislivši na loše skrojeno odelo.
-"Samo boje",rekao je."Ali, ništa mi drugo i nije potrebno"..
"Ono što ja želim jeste da stvaram velika umetnička dela, dela po kojima će me pamtiti", rekao je.
"Možda će ona šokirati neke ljude ili im se neće dopasti, ali će omogućiti drugima da vide ono što je u mojoj glavi"..
"Da li se sećaš dana kad smo se upoznali?" rekao je. "Prezirao sam te tog dana. Imala si skupu bluzu, male meke ruke i samozadovoljan osmeh. Prezirao sam tvog oca i njegov skup duvan i tvoju majku sa njenim skupim francuskim češljicima. Nisam te samo prezirao", rekao je. "Želeo sam te. Želeo sam da te posedujem i da budem kao ti. Želeo sam da te zaštitim i iskvarim u isto vreme."..
"Kada bismo on i ja ostali zajedno, shvatila bih, uz blagu drhtavicu, da bi nam svaki dan ličio na ovaj.
U svom srcu nosila bih slutnju poput tumora koji bi stalno rastao dok me ne bi uništio. Brinula bih sa kojom je još bio, koliko puta i da li je zaljubljen u nju. Počela bih da mu čitam poštu i zavirujem u dnevnik svaki put kada bi izašao. Plakala bih svaki dan... Setila sam se onoga što mi je Berta jednom rekla: mogla bih da ga imam samo za sebe ako bih to želela. Ali, pod kojim uslovima? Koliko bi to stajalo i mene i njega ?
Gustav i ja smo mogli da budemo zaverenici i istomišljenici, ali ne i ljubavnici..."
"Gustav nije bio u kadru, ali je ipak prisutan na fotografijama, u samoj odeći i mom osmehu.
Kad biste uvećali fotografije, mogli biste da vidite njegov odraz u mojim očima."..
"Mukom potisnute suze su najbolnije: peku i guše vas, kao da vam je neko navukao jastučnicu na glavu. Nakon toga ostaju samo glavobolja i zajapureno lice. Mnogo godina kasnije naučila sam da je mnogo bolje da ih pustim. One vas umiruju i pomažu da se priberete. Tek nakon toga ste u stanju da razmišljate"...
"Kroz dizajniranje odeće naučila sam da su skup materijal i upadljivi ukrasi samo ružice na torti,
ali ne i sama torta."..
portret Emili F. 1893.god.
"Slika je bila kao ikona. Ona je predstavljala alegoriju, ne portret, i nije ni planirano da bude nešto drugo.
Da li sam je mrzela zbog onoga što je otkrivala ili onoga što nije"?
"Gustav je nameravao da pokloni portret mojoj majci, ali njoj se nije dopadao. Čuvala je sliku u plakaru i odbijala je da je izloži bilo gde, čak i kada su je gosti molili da im je pokaže. Posle nekoliko godina, Gustav je tražio da mu je vrati i prodao je Istorijskom muzeju grada Beča 1908.godine. Turisti su dolazili i gledali me , proveravali u svojim katalozima , a zatim još malo buljili u mene. Bila sam toliko realistično prikazana da su verovali da mogu da osete moj miris"...
"Slika “Poljubac” je slikana 1907-1908., dimenzija 180 x 180 cm, i
naslikana je svetlim i jarkim uljanim bojama sa lepljenim zlatnim
listićima.
Njih dvoje, predstavljaju i dva različita životna principa. On je
predstavlja, kroz crno – bele kontraste i jasne forme, znanje i
sigurnost, a ona, posuta i okružena raznobojnim cvećem, ženstvenost i
toplinu. Ona, žena, je priljubljena travi i kleči na nogama, što
simbolizuje konekciju sa zemljom i Majkom Prirodom, dok on čvrsto,
vertikalano stoji i služi kao oslonac. Čini se da izgleda baš onako kako
ljubav između muškarca i žene treba da izgleda, i predstavlja esenciju
onoga što ljubav dva pola podrazumeva".-
WANNABEMAGAZINE
"Gustav je obično radio vrlo sporo, za neke slike trebalo mu je i pet godina da ih dovrši, ali ova je završena brzo jer je želeo da je prikaže na bečkoj izložbi portreta pored Adele Bloh-Bauer.
'One predstavljaju par', rekao je zbog korišćenja zlatne boje, šara i jer podsećaju na vizantijske.
Ipak, nisam mogla da odagnam utisak da mu ova slika znači više od ostalih, da u njoj ima i nečeg ličnog... Nestrpljivo sam iščekivala dan kada ću videti kako nas je prikazao, ne samo zbog problema koji su se javili tokom poziranja, već i zbog svih godina koje su joj prethodile"..
Adela
portret Adele Bloh
Bauer, supruge poznatog jevrejskog bankara i fabrikanta šećera, dame
koja je bila redovan gost svih bečkih salona i veliki ljubitelj
Klimtovog slikarstva. Bio je to takozvani zlatni period, najplodnija i
najzrelija faza, u koju je Klimt ušao posle puta u Italiju, gde je na
njega snažan uticaj izvršila vizantijska umetnost, posebno mozaici u
Raveni. Gospođa Adele je jedina žena koju je Gustav portretisao dva
puta, a verovatno je njen lik pozajmljen i nekim drugim slikama poput Judite, zbog čega su mnogi smatrali da su priče o ljubavnoj vezi slikara i pohotne gospođe sasvim opravdane.
"Nadam se da ću danas uhvatiti pravi položaj. Ona je zanimljiva, tako da neće biti teško. Znaš i sama da je najteže iskazati karakter na licu osobe koja ga nema.
Sa njom nemam taj problem,
a i njena haljina je čarobna kao san"...
|
I portrait-of-adele-bloch-bauer-i-1907 |
|
"Naslikao je dva Adelina portreta. Za prvi je pozirala u ružičastoj haljini, ali kada je dovršen, na njemu nije bilo ni traga od te haljine. Umesto nje, nosila je zlatnu haljinu sa pravim lavirintom šara sačinjenih od trouglova, očiju i paunovih repova. Iznad tog stilizovanog mozaika njeno lice bilo je oštro i realistično kao da je u pitanju bila fotografija. Neki kritičari govorili su da mu sami modeli nisu važni i da su ga jedino zanimali raskošni dezeni oko njih, ali to nije bilo tačno. Taj portret otkrivao je ono što je bilo najbitnije kod Adele. Takođe je dosta govorio o njemu, bio je zaljubljen u nju kada ju je slikao, u to sam bila sigurna"...
|
II portrait-adele-bloch-bauer-ii-8_74 |
|
"Drugi portret je pastel koji je rađen kredama u boji nekoliko godina kasnije. Bio je u drugoj fazi i koristio je drugačiji stil. Ljubavna veza bila je završena.
Poigravao se kineskim motivom ratnika na leđima konja u pozadini.
Adela je stajala pod tamnom senkom šešira sa istom uskom bisernom ogrlicom kakvu je nosila na prvom portretu, samo što je sad bila sredovečna i ne toliko misteriozno privlačna kao nekada"...
" Slikanje je kao partija šaha, moraš dobro da planiraš poteze"..G.K.
|
GustavKlimt-Auditorium-in-the-Old-Burgtheater-Vienna-1888 |
|
"Ako želiš da saznaš nešto o meni, onda dobro posmatraj moje slike"... G.K.
|
GustavKlimt-The-Theatre-in-Taormina-1886-88 |
|
Od samog početka Klimt se usudio da pređe granicu dvolične prostojnosti
bečkog društva i zbog toga je često izazivao gnev akademskih starešina.
Naslikao je veliki broj personifikacija, kao što su Drevna Grčka,
Tragedija, Skulptura i Muzika. Žene na ovim slikama su obične,
svakodnevne, vrlo često i kurtizane što je za to vreme bilo nedopustivo.
|
pallas-athene- |
|
|
|
|
Kako ni jedna prava umetnost ne može da opstane bez pokrovitelja, tako
ni Secesija ne bi opstala bez imućnih porodica i velikih industrijskih
magnata. Onu su bili naručioci Klimtovih dela. Jedna od nadasve
zanimljivih tema bečkih skupova toga doba bila je nadmoć žene nad
muškarcem. Klimtova slika iz 1898. Atena Palas je prva arhetipska
nadžena u nizu koje će naslikati. Prikazuje mladu ženu u zlatnom oklopu,
sa oružjem u ruci koja potčinjava čitavo čovečanstvo potpuno sigurna u
svoju pobedu.
|
central-narrow-wall-unchastity-lust-gluttony- |
|
|
|
beethoven-frieze- |
|
|
GustavKlimt-Music-II-1898 |
|
|
music-i- |
|
|
GustavKlimt-The-Bride-1917-18 |
|
|
sapho |
| - |
|
|
|
dancer- |
|
|
virgin- |
|
|
stoclet-frieze-expectation- |
|
|
GustavKlimt-The-Tree-of-Life-1909 |
|
tree-life |
|
water-serpents-i- |
|
|
water-serpents-ii- |
|
|
two-girls-oleander- |
|
mother-children- |
|
baby |
|
|
fable |
|
Berta Cukerhandl,
kritičar i Klimtova savremenica, zapisala je: "Gustav je provodio po
čitave dane crtajući, kao što pijanisti sviraju klavir, s tim što je on
držao olovku i pravio poteze i desnom i levom rukom. U sobi pored
ateljea uvek je bilo modela koji su čekali da ih ovekoveči. Voleo je
žene, znao je da ih na platnu uhvati u najintimnijim pozama, zbog čega
su ga iz zlobe nazivali voajerom i bečkim Kazanovom."
|
girl-friends- |
|
girl-blue-veil- |
|
|
black-hat-lady-feather-hat |
|
|
adam-eve-unfinished- |
|
nude-veritas-detail- |
|
GustavKlimt-Portrait-of-Friederike-Maria-Beer-1916 |
|
|
portrait-amalie-zuckerkandl-unfinished- |
|
portrait-baroness-elisabeth-bachofen-echt- |
|
portrait-johanna-staude-unfinished- |
|
portrait-lady- |
|
portrait-eugenia-primavesi- |
|
|
portrait-fritza-riedler- |
|
|
portrait-gertha-felssovanyi- |
|
|
portrait-lady-unfinished- |
|
|
portrait-mada-primavesi- |
|
|
portrait-margarethe-stoneborough-wittgenstein |
|
|
portrait-rose-von-rosthorn-friedmann- |
|
|
portrait-serena-lederer- |
|
|
portrait-sonja-knips- |
|
|
portrait-helene-klimt- |
|
|
portrait-hermine-gallia- |
|
|
portrait-marie-breunig- |
|
|
portrait-lady- |
|
|
portrait-lady- |
|
|
GustavKlimt-Portrait-of-a-Lady-Frau-Heymann-1894 |
|
|
portrait-marie-henneberg- |
|
|
ria-munk-her-deathbed |
|
|
GustavKlimt-Fish-Blood-1898 |
|
|
GustavKlimt-Tragedy-1897 |
|
|
hope-i- |
|
|
hope-ii- |
|
|
hope-ii-detail |
|
|
hygeia-detail-medicine- |
|
|
judith-i- |
|
|
lady-fan- |
|
|
lady-hat-feather-boa- |
|
|
schubert-piano- |
|
GustavKlimt-Portrait-of-Joseph-Pembauer-the-Pianist-and-Piano-Teacher-1890 |
|
Kao posebno poglavlje u njegovom stvaralaštvu, posle zlatne faze, Klimt
slika pejzaže jezera Ater. Kuće, ušuškane zelenilom, mekog odraza na
površini vode, odisale su mirom i tišinom.
Na ovim slikama nema ljudi ni
životinja. Samo tišina i otvoreni prozori.
|
schloss-kammer-attersee- |
|
|
schloss-kammer-attersee-ii- |
|
|
schloss-kammer-attersee-ii- |
|
|
malcesine-lake-garda- |
|
|
GustavKlimt-Garden-Path-with-Chickens-1916 |
|
|
farm-garden-sunflowers |
|
|
island-lake-atter-attersee- |
|
|
Gustav Klimt Seeufer mit Birken, ulje na platnu, 1901. |
|
sunflower-
|
|
|
|
|
|
GustavKlimt-Love-Detail-1895 |
|
|
Ostalo je zabeleženo
da je Klimt bio jednako miran i zadovoljan i kada je bio kuđen i kada je bio
hvaljen. Kao da je znao da će njegovo vreme doći. Došlo je poslednje
decenije 20. veka: na spisku deset najskupljih slika nalaze se čak dva
Klimtova platna. I na jednom i na drugom je njegova velika pokroviteljka
Adela Bloh Bauer.Zlatna Adela je prodata za neverovatnih 138 miliona dolara,a Adela II za 90 miliona dolara,što je dva puta više od procenjene vrednosti.Tako je kontroverzni bečki umetnik postao skuplji od Van Goga,Pikasa,Renoara..
Od
kada se početkom 20. veka nametnuo kao umetnički inovator, Klimtovu
popularnost u Beču teško je poljuljati. Duž čistih, kamenim blokovima
popločanih baroknih i secesionističkih zdanja oko Grabena i
Kerntnerštrase, dve glavne pešačke i trgovačke arterije, gotovo da nema
izloga u kom luksuznoj robi društvo ne pravi poster sa Klimtovim Poljupcem. Broj radnji sa čuvenim mocart kuglama i onih koje nude suvenire Made in Klimt je izjednačen.
Reprodukovan Poljubac blešti sa kalendara, majica, pepeljara, vaza, tašni, marama, kutijica.
Bilo mi je pravo zadovoljstvo citati tvoj blog i upoznati se prvi put malo dublje sa zivotom i radom Gustava Klimta i njegov umetnoscu.Licnoi poznajem jednog akademskog slikar iz Beograda koji takodje najradije slika zensko telo na svoj originalan nacin i najkarizmaticnija osoba je(posle moga tate) koju poznajem;)
ОдговориИзбришиVeceras sam zavrsila bas ovu knjigu i potpuno sam odusevljena kako si je analizirala...Svima bi je preporucila...Predivna je, kao i tvoj blog o tome...Veliki pozdrav
ОдговориИзбришиP.S. ja sam skoro otvorila blog i jos uvek proucavam, kako to sve funkcionise!
Komplimenti za ovaj lijepi post o Klimtu!
ОдговориИзбришиVeoma lep i nadahnut tekst o izvanrednom slikaru koji je ostavio veliki trag u slikarstvu.Uzivala sam citajuci o njegovim delima koja nikoga ne ostavljaju ravnodusnim.
ОдговориИзбриши