meandri Uvca |
"Sve teče – veli drevni mudrac – sve je večni putnik, večna želja za putovanjima i kao
što putuje u nama nemirna krv poput vode na zemlji, kao naša misao što leti snagom vetra i
brzinom svetla, tako se celi naš svemir nalazi na večnom putovanju. O kako je krasno
vama, ptice selice, što svake godine putujete na Siciliju, u Saudijsku Arabiju, u faraonski
Egipat! Blago i vama nujni i sivi, tragični i purpurni oblaci, nebeski putnici!"
Antun Gustav Matoš
Simbol večne ljubavi
Jedna od slatkih obaveza kad zakažete
svadbu je kupovina burmi..
Istoričari početak ove tradicije smeštaju u doba starog Rima, gde je prsten bio simbol večne, ne umiruće ljubavi.
Prvi pomeni se sreću u II veku p.n.e., u delima rimskog komediografa Plauta. U VII veku n.e. biskup/hroničar Isidor od Sevilje piše da je prsten simbol veze između srca supružnika, te da se stoga stavlja na četvrti prst,
"kroz koji prolazi vena do srca, vena amoris".
Pravoslavni Hrišćani i stanovnici Istočne Evrope (osim Rumuna), tradicionalno nose burmu na desnoj ruci.
U vreme kada su se moji roditelji venčali, običaj je nalagao da burme kupi i bira kum,
a danas o tome odlučujemo sami..
Moj dragi i ja smo davne 2005. izvršili te pripreme i rekli zvanično: DA!!!
(kako rekoše moje drugarice veoma mladi i veoma zreli)..
Sada znam da su bile u pravu.
Istoričari početak ove tradicije smeštaju u doba starog Rima, gde je prsten bio simbol večne, ne umiruće ljubavi.
Prvi pomeni se sreću u II veku p.n.e., u delima rimskog komediografa Plauta. U VII veku n.e. biskup/hroničar Isidor od Sevilje piše da je prsten simbol veze između srca supružnika, te da se stoga stavlja na četvrti prst,
"kroz koji prolazi vena do srca, vena amoris".
Pravoslavni Hrišćani i stanovnici Istočne Evrope (osim Rumuna), tradicionalno nose burmu na desnoj ruci.
U vreme kada su se moji roditelji venčali, običaj je nalagao da burme kupi i bira kum,
a danas o tome odlučujemo sami..
Moj dragi i ja smo davne 2005. izvršili te pripreme i rekli zvanično: DA!!!
(kako rekoše moje drugarice veoma mladi i veoma zreli)..
Sada znam da su bile u pravu.
Odlučili
smo da burme kupimo u zlatari Andrejević, jer smo već imali dobro
iskustvo sa njima.
Dogovorili smo se da odaberemo nešto što nam se dopada, nešto što ćemo sigurno nositi, bez obzira i da su različite. Tako da je moj dragi gledao mušku, a ja žensku ponudu.. Posle nekog vremena razgledanja on reče da je izabrao, a i ja..
Verovali ili ne, izabrali smo isti rad, istu burmu.
Tako da smo jednoglasno i vrlo lako rešili šta ćemo nositi do ' kraja života'.
Dogovorili smo se da odaberemo nešto što nam se dopada, nešto što ćemo sigurno nositi, bez obzira i da su različite. Tako da je moj dragi gledao mušku, a ja žensku ponudu.. Posle nekog vremena razgledanja on reče da je izabrao, a i ja..
Verovali ili ne, izabrali smo isti rad, istu burmu.
Tako da smo jednoglasno i vrlo lako rešili šta ćemo nositi do ' kraja života'.
http://www.zlatara.net/srp1224/proizvodi/Burme-od-belog-zlata.html?conid=0&ct=6&pg=39 |
Grčki
ključ, motiv na našim burmama, sam do tada znala kao čest antički
simbol.
Videla sam ga u Grčkoj, Turskoj, u muzejima, na vaznama, na ćilimima, tepisima, keramici, kao deo mnogih mozaika, na garderobi, čak i kao zaštitni znak nekih renomiranih dizajnera.. I nisam se mnogo udubljivala u celu priču. Jednostavno mi se dopao, mogla sam da ga zamislim na svojoj ruci.
Videla sam ga u Grčkoj, Turskoj, u muzejima, na vaznama, na ćilimima, tepisima, keramici, kao deo mnogih mozaika, na garderobi, čak i kao zaštitni znak nekih renomiranih dizajnera.. I nisam se mnogo udubljivala u celu priču. Jednostavno mi se dopao, mogla sam da ga zamislim na svojoj ruci.
Govorila sam kad bi me pitali : ''Otkud to da izaberete za burme, da niste
Grci'?!!!
Ja bih im obično rekla da je to naš ljubavni lavirint, iz kog ne želimo da nađemo izlaz...
I danas, posle 7 godina braka isto mislim!
Brak može biti lavirint, sa bezbroj izlaza, ali prestaje onog momenta kada prestaneš da uživaš u lavirintskim zagonetkama i pronađeš izlaz..
Ili što bi se narodski reklo: 'Ko traži, taj i nađe.'
Ili što bi se narodski reklo: 'Ko traži, taj i nađe.'
Ubrzo sam u Turskoj saznala neke detalje o ovom antičkom ornamentu tzv. meandru, zahvaljujući jednom gospodinu koji je bio ljubazan da mi ih ispriča i to u oblasti kroz koju prolazi baš istoimena reka
u mom slučaju
'signum est omen '
kapija Arheološkog muzeja u Istanbulu |
Zovu ga 'Greek key, Greek fret, labyrinth, maze, key pattern
najpoznatiji kao grčki ključ
Podni mozaik sa uzorkom meandra iz ulice u Rodosu |
ili 'eternal life' (love), večni život ili večna ljubav...
Pošto liči na rečne meandre, reka života
ili jednostavno meandar...
- simbol vode
- potiče iz grčkog geometrijskog pravolinijskog dekorativnog stila
- predstavlja dekorativni rub u umetnosti i arhitekturi, izveden od istog motiva koji se ponavlja u neprekinutoj liniji.
- nacrtan u obliku slova L smatran je još kod starih Grka kao koristan amulet jer pomaže boljem rasuđivanju i sticanju znanja
- postoje razne varijacije na temu u raznim kulturama,od kojih je i tzv. svastika, ali se ona razlikuje
što možete videti na sledećim slikama, slično je kao grčki ključ, ali ipak nije isto
Vatikan-podni mozaik, ovo je varijacija na temu |
Arheološki muzej u Istanbulu |
- grčki ključ je sličan kineskom znaku 'povratak', koji je simbol ponovnog rađanja i večnosti
- motiv meandra je zapravo vrlo star - neolit
- antropolog Marija Gimbutas je pronašla simbol meandra u Ukrajini na figurinama koje datiraju iz perioda 18-15000 godina p.n.e.
- Smatra se da je koren cele ove priče, prikaz krivudanja reke Büyük Menderes (Veliki Meandar) u Frigiji, u regionu Mediterana, u današnjoj zapadnoj Turskoj. Počinje u oblasti Afyon, prolazi kroz grad Aydin, uliva se u Egejsko more , između Izmira i Kušadasija, od većih mesta.
Duga je 584 km.
http://snailstales.blogspot.com/2006/02/harbors-far-from-sea.html |
http://waterculturepower.wordpress.com/2012/02/14/the-naming-of-things/ |
- Veliki poznavalac antičke Grčke Karl Kerenyi kaže da je "meandar preneseni oblik lavirinta u linearnom obliku".
Versace je meandre i glavu Meduze iskoristio za svoj logo |
- U Italiji uzorak meandra, zovu grčke linije (greca)
Knifer,meandra |
- Julije Knifer, hrvatski slikar s kraja 20. veka slikao je samo meandre. On je jedan izabrani i jednom dosegnuti motiv "meandra" ispitivao tokom skoro četrdeset godina slikarskog rada.
''Pojam
"meandarski ornamenti" (u orginalu "key-patterns") odnosi se na
ornamente koji sadrže meandre (ili liče na deo ključa koji ulazi u
bravu), na kakve nailazimo u egipatskoj, grčkoj, rimskoj ili kineskoj
umetnosti, ornamentici Maja i Kelta.
U knjigama matematičkog karaktera tretirani su kao obični ornamenti (sa napomenom da se radi o ornamentu inspirisanom lavirintima). Bein eksplicitno podvlači vezu između ovakvih ornamenata ("key-patterns"), meandara, spirala i lavirinata.Najvažniji primer meandarskih ornamenata je keltska ornamentika. Ovi ornamenti ostavljaju na posmatrača veoma snažan, specifičan vizuelni utisak, sličan vizuelnom dejstvu kakvo proizvode izvesni Op-art radovi. Takva Op-art dela C.Baret naziva "prekidnim elementima", u okviru kojih je "ornament ili sistem naglo narušen ili prekinut". Kao rezultat, javlja se izrazito treperenje i blistavost. Slične strukture dobro su poznate u teoriji vizuelne percepcije.Kako neki od meandarskih ornamenata proizvode donekle zastrašujuć vizuelni utisak, korišćeni su kao magijska zaštita od neprijatelja ili kao simbol lavirinta.
Forma lavirinta prikazuje ljudsku psihu i njenu dvojaku prirodu. Zamršeni splet emocija, nagona u kojima živi Minotaur, čudovište, animalni deo psihe. U isto vreme, lavirint poseduje i najveće bogatstvo - središte koje u sebi sadrži ljudsku bit, istinskog čoveka; spoj neba i zemlje - "više ja".
Meandarski ornament sa zida palate u Knososu
(sa motivom dvostruke sekire labris),
odakle možda i potiče naziv lavirint, moguće je konstruisati
simetričnim ponavljanjem jednog istog osnovnog elementa.''izvor
U knjigama matematičkog karaktera tretirani su kao obični ornamenti (sa napomenom da se radi o ornamentu inspirisanom lavirintima). Bein eksplicitno podvlači vezu između ovakvih ornamenata ("key-patterns"), meandara, spirala i lavirinata.Najvažniji primer meandarskih ornamenata je keltska ornamentika. Ovi ornamenti ostavljaju na posmatrača veoma snažan, specifičan vizuelni utisak, sličan vizuelnom dejstvu kakvo proizvode izvesni Op-art radovi. Takva Op-art dela C.Baret naziva "prekidnim elementima", u okviru kojih je "ornament ili sistem naglo narušen ili prekinut". Kao rezultat, javlja se izrazito treperenje i blistavost. Slične strukture dobro su poznate u teoriji vizuelne percepcije.Kako neki od meandarskih ornamenata proizvode donekle zastrašujuć vizuelni utisak, korišćeni su kao magijska zaštita od neprijatelja ili kao simbol lavirinta.
Forma lavirinta prikazuje ljudsku psihu i njenu dvojaku prirodu. Zamršeni splet emocija, nagona u kojima živi Minotaur, čudovište, animalni deo psihe. U isto vreme, lavirint poseduje i najveće bogatstvo - središte koje u sebi sadrži ljudsku bit, istinskog čoveka; spoj neba i zemlje - "više ja".
Meandarski ornament sa zida palate u Knososu
(sa motivom dvostruke sekire labris),
odakle možda i potiče naziv lavirint, moguće je konstruisati
simetričnim ponavljanjem jednog istog osnovnog elementa.''izvor
Za mnoge će ovaj simbol ostati Versace znak,
neko će u njemu i dalje videti znak sa pločica rimskih kupatila,
neko će prepoznati kineski simbol ponovnog rođenja
neko keltsku ornamentiku,
nekoga će asocirati na grčke amfore, nakit i skulpture
nekoga na turske ograde, hamame, bazene
nekoga na antičke gradove
nekoga na Rodos, Knossos, Krit, Minotaura i lavirint
nekoga na vizantijske hramove
nekoga na likijske, ili na egipatske sarkofage
nekoga na štit Filipa Makedonskog u muzeju Vergina
nekoga na Isusov grob u Jerusalimu
nekoga na mozaike u Vatikanu
nekoga na reku Meandru
nekoga na more,
nekoga na ljubav
i svi će biti u pravu
sve to jeste i više od toga,
univerzalni simbol nasleđene kulturne baštine zemaljske prošlosti.
''Pri susretu sa simbolom često se pitamo o
njegovom značenju , bez
obzira na to pripada li simbol nekoj minuloj kulturi, umetnosti,
ili snu koji smo upravo sanjali.
Često se
simbolu pridaje jednostrano površno objašnjenje, uzima se
samo jedan od mnogih aspekata koje simbol poseduje,što dosta osiromašuje bogatstvo
simbola .
Moderna psihologija smatra da su simboli šeme
koje stavljaju u pokret čitavu psihu čoveka.
Prilikom doživljaja jednog aspekta simbola, u
njemu se već nazire sledeći, još neotkriveni aspekt koji ponovno
zahteva čovekovu unutrašnju aktivnost. Tako se s pravom može
reći da je simbol čuvar tajne iza koje se skriva još jedna,
zatim još jedna i tako dalje, u beskraj''...izvor
'' Šta je to što čini simbol tihim svedokom postojanja čoveka, prirode i svemira? Šta je to što ga čini posrednikom i glavnim nosiocem komunikacije čoveka s prirodom, čoveka s drugim ljudima, čoveka s istorijom, prošlošću, sadašnjošću i budućnošću, čoveka sa samim sobom? Šta je to u njemu što spaja dimenzije, prostore, vremena, suprotnosti? Šta tera mnogobrojne filozofe, psihologe, antropologe, etnologe, umetnike, istraživače iz područja tradicija, kulture, religija i umetnosti, da mu pridaju takva svojstva, od kojih su gore spomenuta samo neka? U naslovu smo spomenuli zaboravljeni jezik simbola. Ako je sada zaboravljen, znači li to da je postojalo vreme, ili vremena u kojima to nije bio?
Svaki
simbol je razbijeni znak... Čuvati simbol znači istovremeno
znati, da tamo negde, daleko ili blizu, u prostoru i vremenu ili
van njih, u vidljivom ili nevidljivom, u prošlom ili budućem, u
životu ili posle smrti, postoji onaj drugi, tajanstveni,
komplementarni deo nas samih, istine ili ideala koji čekaju da
se s njima sjedinimo.
Čuvati simbol znači istovremeno znati da se pribiližavamo tom
drugom kraju Svetog, beskrajnog, nedokučivog. To isto tako znači
da znamo da se to "drugo", "komplementarno" približava nama.
Simbol tako postaje znak prepoznavanja između dve strane, između
dva bića ili svega onoga što "vibrira na istoj talasnoj dužini"
: svega onoga što je međusobno toliko blisko (premda prividno razdvojeno) da mora ponovo da postane jedno.
: svega onoga što je međusobno toliko blisko (premda prividno razdvojeno) da mora ponovo da postane jedno.
... Danju i noću, dok govorimo, dok se izražavamo pokretima ili
sanjamo, služimo se, primećujući to ili ne, simbolima. Oni
oblikuju naše želje, podstiču nas na kakvo delo, upravljaju
našim postupcima, začetak su naših uspeha i neuspeha... Sve
duhovne nauke, sve umetnosti i sve umetničke tehnike susreću na
svom putu simbole. One moraju da udruže snage da bi odgonetnule
zagonetke simbola; moraju da se ujedine da bi pokrenule energiju
zbijenu u njima. Premalo je reći da živimo u svetu simbola. Svet
simbola živi u nama...
(Ž. Ševalije: Rečnik simbola).
Uvijek nađeš neke zanimljive teme. Simboli su dio istorije naše civilizacije i zanimljivo je istraživati njihovo značenje. Inspirativan post za neki od mojih sljedećih radova :)
ОдговориИзбришиVolim tvoje postove ,uzivam citajuci ih uvek nadjes divne stvarcice :-)
ОдговориИзбришиPredivan, krajnje poucan tekst! Iako je malo duzi, vredi procitati apsilutno svaku recenicu!! Hvala ti!:)
ОдговориИзбришиp.s. Pratim te...;)
Jelena
Great post!! nice blog!!!
ОдговориИзбришиTake a look on my blog and if you like we can follow each other?
Besos, desde España, Marcela♥
Strasno..i ovo sam propustila..
ОдговориИзбришиMene je asociralo na Tezeja i Arijadnu ;))
Cim vidis da me nema na vise od dva posta, gadjaj me necim da se setim da te ne vidim (a i da ti ne spamam blog ovako :))
ljudi treba mi pomoc, zanima me da li bilo ko ima podatak o tzv. "grchkoj burmi" navodno po legendi ratnici su ih davali zenama pre odlaska u ratove, ne pravilnog je oblika tako da ih pri svakodnevnim obavezama bode u dlan i podseca na to da su udate... molim vas ako znate neshto o njima pishite
ОдговориИзбриши