уторак, 17. април 2012.

Reka života - Grčki ključ večne ljubavi

meandri Uvca


 "Sve teče – veli drevni mudrac – sve je večni putnik, večna želja za putovanjima i kao
što putuje u nama nemirna krv poput vode na zemlji, kao naša misao što leti snagom vetra i
brzinom svetla, tako se celi naš svemir nalazi na večnom putovanju. O kako je krasno
vama, ptice selice, što svake godine putujete na Siciliju, u Saudijsku Arabiju, u faraonski
Egipat! Blago i vama nujni i sivi, tragični i purpurni oblaci, nebeski putnici!"
Antun Gustav Matoš




 Simbol večne ljubavi



Jedna od slatkih obaveza kad zakažete svadbu je kupovina burmi..
Istoričari početak ove tradicije smeštaju u doba starog Rima, gde je prsten bio simbol večne, ne umiruće ljubavi. 
Prvi pomeni se sreću u II veku p.n.e., u delima rimskog komediografa Plauta. U VII veku n.e. biskup/hroničar Isidor od Sevilje piše da je prsten simbol veze između srca supružnika, te da se stoga stavlja na četvrti prst, 
"kroz koji prolazi vena do srca, vena amoris".

 Pravoslavni Hrišćani i stanovnici Istočne Evrope (osim Rumuna), tradicionalno nose burmu na desnoj ruci.
U vreme kada su se moji roditelji venčali, običaj je nalagao da   burme kupi i bira kum,
a danas  o tome odlučujemo sami..
Moj dragi i ja smo davne 2005. izvršili te pripreme i rekli zvanično: DA!!!
(kako rekoše moje drugarice veoma mladi i veoma zreli)..
Sada znam da su bile u pravu.
Odlučili smo da burme kupimo u zlatari Andrejević, jer smo već imali dobro iskustvo sa njima.
Dogovorili smo se da odaberemo nešto što nam se dopada, nešto što ćemo sigurno nositi, bez obzira i da su različite. Tako da je moj dragi gledao mušku, a ja žensku ponudu.. Posle nekog vremena razgledanja on reče da je izabrao, a i ja.. 
Verovali ili ne, izabrali smo isti rad, istu burmu. 
Tako da smo jednoglasno i  vrlo lako rešili šta ćemo nositi do ' kraja života'.


http://www.zlatara.net/srp1224/proizvodi/Burme-od-belog-zlata.html?conid=0&ct=6&pg=39





Grčki ključ, motiv na našim burmama, sam do tada znala kao čest antički simbol. 
Videla sam ga  u Grčkoj, Turskoj, u muzejima, na vaznama, na ćilimima, tepisima, keramici, kao deo mnogih mozaika, na garderobi, čak i kao zaštitni znak nekih renomiranih dizajnera.. I nisam se mnogo udubljivala u celu priču. Jednostavno mi se dopao, mogla sam da ga zamislim na svojoj ruci. 
 Govorila sam kad bi me pitali : ''Otkud to da izaberete za burme, da niste Grci'?!!!
Ja bih im obično rekla  da je to naš ljubavni lavirint, iz kog ne želimo da nađemo izlaz...
 I danas, posle 7 godina braka isto mislim!
  Brak može biti lavirint, sa bezbroj izlaza, ali prestaje onog momenta kada prestaneš da uživaš u lavirintskim  zagonetkama i pronađeš izlaz.. 
Ili što bi se narodski reklo: 'Ko traži, taj i nađe.'








Ubrzo sam  u Turskoj saznala neke detalje o ovom antičkom ornamentu tzv. meandru, zahvaljujući jednom gospodinu koji je bio ljubazan da mi ih ispriča i to u oblasti kroz koju prolazi baš istoimena  reka

 u mom slučaju

'signum est omen '




kapija Arheološkog muzeja u Istanbulu




Zovu ga 'Greek key, Greek fret labyrinth, maze, key pattern 

najpoznatiji kao grčki ključ







Podni mozaik sa uzorkom meandra iz ulice u Rodosu



 ili 'eternal life' (love), večni život ili večna ljubav...










Pošto liči na rečne meandre, reka života

 ili jednostavno meandar...








  • simbol vode
  • potiče iz grčkog geometrijskog pravolinijskog dekorativnog stila
  • predstavlja dekorativni rub u umetnosti i arhitekturi, izveden od istog motiva koji se ponavlja u neprekinutoj liniji.
  •  nacrtan u obliku slova L smatran je još kod starih Grka kao koristan amulet jer pomaže boljem rasuđivanju i sticanju znanja
  •  postoje razne varijacije na temu u raznim kulturama,od kojih je i tzv. svastika, ali se ona razlikuje
što možete videti na sledećim slikama, slično je kao grčki ključ, ali ipak nije isto



Vatikan-podni mozaik, ovo je varijacija na temu

Arheološki muzej u Istanbulu



  • grčki ključ je sličan kineskom znaku 'povratak', koji je simbol ponovnog rađanja i večnosti
  • motiv meandra je zapravo vrlo star - neolit
  • antropolog Marija Gimbutas je pronašla simbol meandra u Ukrajini na figurinama koje datiraju iz perioda 18-15000 godina p.n.e.


  • Smatra se da je koren cele ove priče, prikaz  krivudanja reke Büyük Menderes (Veliki Meandar) u Frigiji, u regionu Mediterana, u današnjoj zapadnoj Turskoj.  Počinje u oblasti Afyon, prolazi kroz grad Aydin, uliva se u Egejsko more , između Izmira i Kušadasija, od većih mesta.
Duga je 584 km.



http://snailstales.blogspot.com/2006/02/harbors-far-from-sea.html
http://waterculturepower.wordpress.com/2012/02/14/the-naming-of-things/


  • Veliki poznavalac antičke Grčke Karl Kerenyi kaže da je "meandar preneseni oblik lavirinta u linearnom obliku".

Versace je meandre i glavu Meduze iskoristio za svoj logo
  • U Italiji uzorak meandra, zovu grčke linije (greca) 
Knifer,meandra
  • Julije Knifer, hrvatski slikar s kraja 20. veka slikao je samo meandre. On je jedan izabrani i jednom dosegnuti motiv "meandra" ispitivao tokom skoro četrdeset godina slikarskog rada.


Dvojna sekira iz Diktejske pećine i lavirintski ornament sa zida palate u Knososu
 Rimski lavirinti  (u čijoj se osnovi javljaju isti osnovni meandri ili meandarski frizovi) počivaju na istoj osnovi- antisimetriji.


''Pojam "meandarski ornamenti" (u orginalu "key-patterns") odnosi se na ornamente koji sadrže meandre (ili liče na deo ključa koji ulazi u bravu), na kakve nailazimo u egipatskoj, grčkoj, rimskoj ili kineskoj umetnosti, ornamentici Maja i Kelta.
 U knjigama matematičkog karaktera tretirani su kao obični ornamenti (sa napomenom da se radi o ornamentu inspirisanom lavirintima). Bein eksplicitno podvlači vezu između ovakvih ornamenata ("key-patterns"), meandara, spirala i lavirinata.Najvažniji primer meandarskih ornamenata je keltska ornamentika. Ovi  ornamenti ostavljaju na posmatrača veoma snažan, specifičan vizuelni utisak, sličan vizuelnom dejstvu kakvo proizvode izvesni Op-art radovi. Takva Op-art dela C.Baret naziva "prekidnim elementima", u okviru kojih je "ornament ili sistem naglo narušen ili prekinut". Kao rezultat, javlja se izrazito treperenje i blistavost. Slične strukture dobro su poznate u teoriji vizuelne percepcije.Kako neki od meandarskih ornamenata proizvode donekle zastrašujuć vizuelni utisak, korišćeni su kao magijska zaštita od neprijatelja ili kao simbol lavirinta. 
Forma lavirinta prikazuje ljudsku psihu i njenu dvojaku prirodu. Zamršeni splet emocija, nagona u kojima živi Minotaur, čudovište, animalni deo psihe. U isto vreme, lavirint poseduje i najveće bogatstvo - središte koje u sebi sadrži ljudsku bit, istinskog čoveka; spoj neba i zemlje -  "više ja". 
 Meandarski ornament sa zida palate u Knososu 
(sa motivom dvostruke sekire labris),
 odakle možda i potiče naziv lavirint, moguće je konstruisati 
simetričnim ponavljanjem jednog istog osnovnog elementa.''izvor





.



 Za mnoge će ovaj simbol ostati Versace znak,
neko će u njemu i dalje videti znak sa pločica rimskih kupatila,
neko će prepoznati kineski simbol ponovnog rođenja
 neko keltsku ornamentiku,
nekoga će asocirati na grčke amfore, nakit i skulpture
nekoga na turske ograde, hamame, bazene
nekoga na antičke gradove
nekoga na Rodos, Knossos, Krit, Minotaura i lavirint
nekoga na vizantijske hramove
nekoga na likijske, ili na egipatske sarkofage
nekoga na štit Filipa Makedonskog u muzeju Vergina
nekoga na Isusov grob u Jerusalimu 
nekoga na mozaike u Vatikanu
nekoga na reku Meandru
nekoga na more,
nekoga na ljubav
i svi će biti u pravu
sve to jeste i više od toga,
univerzalni simbol nasleđene  kulturne baštine zemaljske prošlosti.




''Pri susretu sa simbolom često se pitamo o njegovom značenju , bez obzira na to pripada li simbol nekoj minuloj kulturi, umetnosti, ili snu koji smo upravo sanjali.
 Često se simbolu pridaje jednostrano površno objašnjenje, uzima se   samo jedan od mnogih aspekata koje simbol poseduje,što dosta  osiromašuje  bogatstvo simbola .
Moderna psihologija smatra da su simboli šeme koje stavljaju u pokret čitavu psihu čoveka.
Prilikom doživljaja jednog aspekta simbola, u njemu se već nazire sledeći, još neotkriveni aspekt koji ponovno zahteva čovekovu unutrašnju aktivnost. Tako se s pravom može reći da je simbol čuvar tajne iza koje se skriva još jedna, zatim još jedna i tako dalje, u beskraj''...izvor




 '' Šta je to što čini simbol tihim svedokom postojanja čoveka, prirode i svemira? Šta je to što ga čini posrednikom i glavnim nosiocem komunikacije čoveka s prirodom, čoveka s drugim ljudima, čoveka s istorijom, prošlošću, sadašnjošću i budućnošću, čoveka sa samim sobom? Šta je to u njemu što spaja dimenzije, prostore, vremena, suprotnosti? Šta tera mnogobrojne filozofe, psihologe, antropologe, etnologe, umetnike, istraživače iz područja tradicija, kulture, religija i umetnosti, da mu pridaju takva svojstva, od kojih su gore spomenuta samo neka? U naslovu smo spomenuli zaboravljeni jezik simbola. Ako je sada zaboravljen, znači li to da je postojalo vreme, ili vremena u kojima to nije bio?
Svaki simbol je razbijeni znak... Čuvati simbol znači istovremeno znati, da tamo negde, daleko ili blizu, u prostoru i vremenu ili van njih, u vidljivom ili nevidljivom, u prošlom ili budućem, u životu ili posle smrti, postoji onaj drugi, tajanstveni, komplementarni deo nas samih, istine ili ideala koji čekaju da se s njima sjedinimo.
Čuvati simbol znači istovremeno znati da se pribiližavamo tom drugom kraju Svetog, beskrajnog, nedokučivog. To isto tako znači da znamo da se to "drugo", "komplementarno" približava nama. Simbol tako postaje znak prepoznavanja između dve strane, između dva bića ili svega onoga što "vibrira na istoj talasnoj dužini"
: svega onoga što je međusobno toliko blisko (premda prividno razdvojeno) da mora ponovo da postane jedno.
Simbol tako postaje znak i zalog čvrste veze koja postoji večno''. 
izvor
 

 



... Danju i noću, dok govorimo, dok se izražavamo pokretima ili sanjamo, služimo se, primećujući to ili ne, simbolima. Oni oblikuju naše želje, podstiču nas na kakvo delo, upravljaju našim postupcima, začetak su naših uspeha i neuspeha... Sve duhovne nauke, sve umetnosti i sve umetničke tehnike susreću na svom putu simbole. One moraju da udruže snage da bi odgonetnule zagonetke simbola; moraju da se ujedine da bi pokrenule energiju zbijenu u njima. Premalo je reći da živimo u svetu simbola. Svet simbola živi u nama... 
 (Ž. Ševalije: Rečnik simbola). 

6 коментара:

  1. Uvijek nađeš neke zanimljive teme. Simboli su dio istorije naše civilizacije i zanimljivo je istraživati njihovo značenje. Inspirativan post za neki od mojih sljedećih radova :)

    ОдговориИзбриши
  2. Volim tvoje postove ,uzivam citajuci ih uvek nadjes divne stvarcice :-)

    ОдговориИзбриши
  3. Predivan, krajnje poucan tekst! Iako je malo duzi, vredi procitati apsilutno svaku recenicu!! Hvala ti!:)
    p.s. Pratim te...;)
    Jelena

    ОдговориИзбриши
  4. Great post!! nice blog!!!
    Take a look on my blog and if you like we can follow each other?
    Besos, desde España, Marcela♥

    ОдговориИзбриши
  5. Strasno..i ovo sam propustila..
    Mene je asociralo na Tezeja i Arijadnu ;))

    Cim vidis da me nema na vise od dva posta, gadjaj me necim da se setim da te ne vidim (a i da ti ne spamam blog ovako :))

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман4. јул 2012. 03:56

    ljudi treba mi pomoc, zanima me da li bilo ko ima podatak o tzv. "grchkoj burmi" navodno po legendi ratnici su ih davali zenama pre odlaska u ratove, ne pravilnog je oblika tako da ih pri svakodnevnim obavezama bode u dlan i podseca na to da su udate... molim vas ako znate neshto o njima pishite

    ОдговориИзбриши