петак, 8. август 2014.

Hadrijanovi memoari - Margerit Jursenar...


Margerit Jursenar, pisac ove knjige je  dobitnica Nobelove nagrade za književnost.


Po mom mišljenju, ovo je jedna od 10 najboljih istorijskih knjiga 
sa mnogo divnih citata za razmišljanje;

Nakon prvih 20 stranica pomislila sam da je roman nastajao godinama, a na kraju sam bila gotovo sigurna u to da se Margarit Jursenar "rodila" da bi napisala knjigu o Hadrijanu, što je ona na kraju u pogovoru detaljno i objasnila kako je počinjala, cepala, ostavljala rukopis, godinama razmišljala i neprestano tragala na tu temu. Ovo delo joj je bukvalno obeležilo ceo život. Toliko je verno oživela lik cara Hadrijana, da se stiče utisak da ga je poznavala ili čak da je bila zaljubljena na neki poseban način u lik ovog čoveka, rođenog mnogo vekova pre nje.

Junak ove knjige car Hadrijan (u istoriji zabeležen kao car filozof, mirotvorac, jedan od „pet dobrih careva starog Rima“) se pred smrt priseća  svog života kroz lične memoare za svog naslednika Marka Aurelija. Ubedljivost njegove ispovesti pojačava pisanje u prvom licu jednine. Car nam pričajući o svom životu,  priča neka svoja razmišljanja - od nekih opštih, društvenih i političkih, do ličnih i pojedinačnih tema i dilema - od svog odrastanja, obrazovanja, putovanja, ljubavi, zabluda, dolaska na vlast, vladanja, istorijskih razmatranja. Ideja prolaznosti je  konstanta  ovog dela.



Ovo nije knjiga za čitanje "na brzinu" i za relaksaciju na plaži.
 Traži punu koncentraciju, istinsku ljubav prema istoriji. 
Poznajem neke ljude kojima nije prijala, tj. nisu mogli da je pročitaju, 
bila im je zamorna upravo zbog filozofskih misli, mnoštva likova. 
Naravno, ukusi su različiti, ali po mom shvatanju, 
to je poseban kvalitet ove snažne i upečatljive knjige, 
koja nije instant pisana, pa se ne može ni čitati na taj način. 
Jedno je sigurno, ne zaboravljaju se  Hadrijanove misli, 
njegova životna priča i način na koji nam on otkriva svoje "srce". 
Ogromna umetnička i misaona upečatljivost.



Pošto je car Hadrijan mnogo gradio, mnogo toga je sačuvano, i ostalo i danas da nosi ime njemu u čast. Možda ste već nešto od ovoga posetili:


*Rimska tvrđava Sant Angelo se nalazi na mestu Hadrijanovog mauzoleja (U krugu tvrđave nalaze se urne cara Hadrijana, njegove žene Sabine i prvog usvojenog sina Lucijusa Aelijusa). 

*Hadrijanova kapija na ulazu u stari grad Antalija u Turskoj


*Hadrianopolis, grad koji je dobio ime u čast Hadrijana, današnje Edirne u Turskoj



 

Odlomci



..."Ljubitelj lepote svuda nađe zlatnu žicu."...

..."Ne volim kad neko misli da može da računa sa mojom željom, da je predvidi, 
a ja da se mehanički prilagođavam onome što on misli da sam ja odabrao."...


..."Pisana reč me je naučila da slušam ljudski glas, 
kao što me je uzvišenost nepomičnih stavova kipa naučila da cenim pokrete. 
Kasnije, naprotiv, život mi je protumačio knjige."...


..."Vrlo teško bih se privikao na svet bez knjiga, ali stvarnost nije u njima, 
jer ne može cela u njih da stane."...

..."A kad je u pitanju posmatranje samog sebe, 
na to primoravam sebe ako ni zbog čega drugog 
a ono da bih se sporazumeo sa tim čovekom, 
pošto ću do kraja morati s njim da živim."...


..."Ono inteligencije što imam koristim 
da sagledam iz daleka i sa što veće visine svoj život,
koji onda postaje život nekog drugog.
Ali ta dva načina saznanja teška su i zahtevaju 
- prvi poniranje u sebe, a drugi izlaženje izvan sebe."...


..."Suviše puteva nikuda ne vode."...



"S vremena na vreme čini mi se da u nekom susretu, u pretskazanju, 
u određenom razvoju događaja prepoznajem sudbinu, 
ali kada je suviše puteva, oni nikuda ne vode
 - suviše brojne sume ne zbrajaju se!
 Osećam lepo u toj raznovrsnosti, u tom neredu, prisustvo jedne ličnosti,
 ali njen oblik kao da je uvek ocrtan pritiskom okolnosti, 
a crte joj se mute kao slika koja se vidi u vodi. 
Uostalom, masa mojih sklonosti, želja, planova,
 ostaje neodređena i neuhvatljiva - kao što je avet."



..."Svako dete očekuje sve."...


..."Voleo sam grčki jezik zbog njegove gipkosti kao u lepo građenog tela,
zbog bogatstva rečnika, koji u svakoj reči potvrđuje neposrednu i raznoliku vezu
 sa stvarnošću i zato što je skoro sve najlepše što su ljudi kazali
rečeno na grčkom jeziku."...


..."Naša je velika zabluda što pokušavamo
da od svakoga posebno izvučemo vrline
koje on nema i što se ne trudimo da u njemu razvijemo one koje ima."...



..."Bog koga u sebi nose, otkriva se u času kad umiru."...


..."Čovek koji čita ili koji misli  ili koji računa
pripada vrsti, a ne polu."...


..."Prisnost tela koje nikad nije bilo među nama,
 nadoknadio je taj dodir dva duha vezana jedno za drugo."...


..."Imati pravo pre vremena znači
ne biti u pravu."...


..."Starao sam se da pregovaram s onakvim žarom
s kakvim drugi biju bitke."...



..."Ljude vređa kad neko nipodaštava ono čemu se oni raduju."...


..."Ponovo sam video svoje prijatelje; osetio sam divno zadovoljstvo
ponovnog susreta posle dugog rastanka,
zadovoljstvo da ih opet ocenim, a i oni mene."...


..."Položaj žena je određen čudnim običajima:
one su istovremeno podređen i zaštićene,
slabe i moćne, suviše prezrene i suviše poštovane."...


..."Graditi, znači sarađivati sa zemljom:
staviti ljudski pečat na predeo koji će time biti izmenjen
za večita vremena, to znači doprineti onoj laganoj promeni
koju predstavlja život gradova."...



..."Stalno ponavljamo nekoliko tuceta remek-dela
koje više ne bismo bili sposobni da stvorimo."...


..."Više sam voleo da lutam po mraku
nego da se služim slabim svetiljkama."...


..."Biblioteka je bolnica za dušu."....



..."Većina ljudi koji u istoriji nešto znače
imala je osrednje ili gore izdanke:
oni kao da su sobom iscrpli snage svoje rase."...


..."Obožavaju me, poštuju me isuviše da bi me voleli."...



..."Natura deficit, fortuna mutatur, deus omnia cernit.
Priroda nas izdaje, sreća se menja, a Bog odozgo sve to gleda."...

Hadrijan i Antinoj, Britanski muzej


photo from http://en.wikipedia.org/wiki/Hadrian




 




6 коментара:

  1. Ja ne volim kad su knjige suviše ''istorijske'' tj. kad se događaji i datumi samo ređaju kao i udžbeniku (upravo čitam jednu takvu o Ratovima ruža), ali to izgleda ovde i nije slučaj. Svake godine gledam da obogatim svoju policu s Nobelovcima, a Margerit još uvek nemam. Gde si nabavila knjigu?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U Srbiji nema novijih izdanja, eventualno u nekoj antikvarnici da pronađeš, ali u Crnoj Gori možeš da nađeš sigurno u Gradskim knjižarama, jer je izdavačka kuća "Nova knjiga" dobila pre par meseci izdavačka prava za ovu knjigu.

      Избриши
  2. Jedna od top 5 knjiga u mojoj biblioteci. Pocinja sam da je citam najmanje 3 puta ali, kako je "gusto" pisana, umela sam da se vracam i po 2-3 stranice unazad i batalila dok nije dosao pravi trenutak :) Mnoge moje drugarice je odbila zato sto puno pise o gay/lesbo odnosima i pedofiliji (koji su u to vreme bili o-tako-normalni) i jedna je od omiljenih pisaca (piskinja?:)) LGBT populacije
    "Biblioteka je bolnica za dusu" mi svaki put odzvanja u glavi kad ulazim u biblioteku :)
    Bas mi je drago da ti se svidela i da ces posle odredjene pauze (jer je neophodna) nastaviti sa ostalim knjigama :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste, potpuno se slažem s tobom. Ova knjiga traži neko vreme samo za sebe.
      Činjenica da je Margerit bila zagovornik jednopolne ljubavi, doprinosi da je mogla da pronikne i da neverovatno dobro opiše odnos i istopolnu ljubav Hadrijana i Antinoja, koja u Rimskoj imperiji u to vreme u kom su oni živeli nije bila nikakvo čudo. U prošlom veku, kad je knjiga nastala to je mnogo veći tabu i retkost nego tada, zato je ova knjiga i pomerila neke granice u to vreme...

      Избриши
  3. Pri vrhu liste! Mislim da ovakvu knjigu treba svako od nas da procita.

    ОдговориИзбриши
  4. Neverovatna knjiga. Pročitala sam je u 1 dahu. I jedna od omiljenih.

    ОдговориИзбриши