петак, 05. октобар 2012.

Konte...Momo Kapor-Odlomci



*Odlomci*



Pustolovni roman o konte Niku Kažanegri,
rođenom 1900. godine, koji posreduje u trgovini falsifikovanim slikama i u dubokoj starosti poverava piscu romana - Kaporu, da sredi njegove nezavršene memoare...
Kapor ističe da u ovoj priči ništa nije izmišljeno i da je glavni junak romana stvarno postojao baš kao i falsifikatori umetničkih dela koji se u romanu pominju.
Nezaboravno putovanje po svetu sa bonvivanom Nikom , od Svetog Stefana gde  je njegovo mesto rođenja  ka šegrtovanju u Dubrovniku i Veneciji, školovanja u Rimu, preko pustolovina u Njujorku, Londonu i Parizu. Konte Kazanegra raskrinkava kolekcije čuvenih svetskih muzeja kojima je u svoje vreme prodavao lažna remek-dela poznatih falsifikatora od Van Megerena do Mimare...


 Knjiga ovako počinje citatom Čuang Cea:

'' Spavam i sanjam da sam leptir
koji spava i sanja da je čovek
koji spava i sanja da je leptir ''...


fineartamerica.com/featured/butterfly-man-michael-durst.html


...''Volim Veneciju- zapisao je Kažanegra.
-To je jedini grad sa ulicama bez prašine! ''...



"Venezia 1" oils on canvas 350mm x 250mm



...'' Čitav moj život - piše Kažanegra - bio je,  u stvari dugo putovanje ka ljepoti. Ona me oduvjek privlačila i odvodila na razne strane svijeta čak i protiv moje volje ''...


"Palace van Axel Venezia" oils on canvas by Armando Romano 350mm x 250mm



...'' Čovjek je vlastelin, ako se u sebi osjeća plemenito ''...


,Caravaggio,Borghese, Rome




...'' Upisao se na Istoriju umetnosti, a rimski profesori, koje je oduševio  svojim znanjem italijanskog , i naročito latinskog, primiše ga odmah na drugu godinu.  Rim je bio obećani grad za studije, sve o čemu je učio do podne , mogao je da vidi i dodirne prstima posle podne ''...







www.bjdecastro.com/art-blog/tag/paintings/



... '' Zaljubljen je u delo Luisa Komforta Tifanija, koji je, izgleda, poznatiji u Evropi nego u Njujorku. Sin bogatog juvelira ,Tifanija, opredelio se u mladosti za slikarstvo u Parizu, pridružio pokretu art nouveu. Po povratku u Ameriku napušta slikanje i poput kakvog alhemičara, baca se u otkrivanje tajni proizvodnje obojenog stakla. Tifani umire razočaran, 1928. godine, sa osećanjem da je promašen umetnik. Od početka dvadesetih, upravo onda kada mu dela počinju da osvajaju Evropu, Amerikanci njegove lampe izbacuju iz enterijera, spuštaju u podrume ili ostavljaju po tavanima  da ih pojede prašina kao demode predmete. Njujork prezire kitnjatost njegovih  komada i okreće se čistim površinama i oblicima, nalik na aerodinamične linije,  čiji su uzori automobili tog vremena.
Jedan od retkih koji shvata da je Tifani genije je Kažanegra, njegove zvoncave lampe  od obojenih staklića,  elegantnih formi  i zaobljenih oblika, lusteri kao i vitraži, osvojili su mladog Niku . Nagovorio je svog gazdu da ih kupuje po bilo kojoj ceni, gde god da ih pronađe.  Svaki enterijer koji je sređivao, nije mogao da prođe bez nekog Tifanijevog dela ''....




www.tiffany-lamps.de/TIFFANY_LAMP_CONES/20IN_Arrowroot/A.html


...'' Mada već zreo čovek, koji je okušao sva svetska pića, Kažanegra, na tom putovanju, otkriva po prvi put ukus uza ili cipura,  koji se na turskoj obali jednostavno zove raki,  a u Makedoniji mastika, i koji pobeli poput apsinta , kada se u njega stavi led ili sipa voda . Osnova mu je anis,  sićušni plod koji se otvara na suncu i skuplja njegovu blagoslovenu toplotu u sebi, da bi je u tom čudesnom eliksiru,  zračenjem ,  vratio onome koji ga pije ''...










... '' Noćima su pričali o Efesu - gradu,  koji su prema legendi , oko 1200. godine osnovale Amazonke  na ušću reke Kajster, na turskom Kučuk Menderes,  koja će i doći glave ovom prebogatom,  izopačenom gradu na obali Egejskog mora.  Kučuk Menderes je,  naime, taložeći svoj mulj u more, sve više udaljavao Efes od njegove luke,  kojoj ,  na kraju , nisu mogli da priđu ni brodovi, a ni Efešani . Grad je više puta bio napuštan i ponovo građen, pa je sada njegove neke delove trebalo iskopati ispod milenijumskih naslaga zemlje i humusa,  a zatim rekonstruisati i konzervirati amfiteatre , hramove i vile efeških trgovaca sa raskošnim mozaicima po zidovima i na podu . Kažanegra je bio zapanjen efeškom bibliotekom, koja je u antička vremena bila druga po važnosti,  odmah posle Aleksandrijske .  Njeno veličanstveno pročelje, kroz čije se otvore prozora plavilo nebo,  taj skelet,  preostao iz slavnih vremena u ovoj napuštenoj kolevci civilizacije ,  naterao ga je, možda, da prvi put u životu, počne da razmišlja o prolaznosti slave i lepote ''...










...'' Slični životi,  ista mesta,  zajednički prijatelji,  rizici i neprestane opasnosti,  koje su ispovedali jedan drugom, učiniše da se za nekoliko sati ovo dvoje avanturista zbliži više i dublje nego neko, kome bi za to bilo potrebno više godina druženja ''...




www.artelista.com/en/artwork/8679716382499451-romanticavenezia.html

4 коментара:

  1. Odličan spoj citata i fotografija, dopada mi se.

    ОдговориИзбриши
  2. "Covek je vlastelin, ako se u sebi oseca plemenito..". -predivan citat i prelepe slike, narocito prve tri!!! Draga moja Tina, hvala na komentarima! Iskreno se nadam da si mi ti savrseno raspolozena ovih dana!!:) kisssss

    ОдговориИзбриши
  3. Ovu nemam u kolekciji..
    Fotografija Celzijusove biblioteke u suton - neprocenljivo :))

    ОдговориИзбриши
  4. Moj suprug je jednom izjavio da mu je ovo omiljena knjiga :-)
    Ovaj Čuang Cuov citat se nalazi i na početku jedne slatke knjižice ''Fermin'' Sema Sevidža. Piše ovako:
    Jednog dana Čuang Cu je zaspao
    i sanjao da je leptir i da veselo leprša unaokolo.
    Leptir nije znao da je u stvar samo san Čuang Cua. Onda se Čuang Cu probudio i izgledao je kao i obično, samo što više nije znao da li je čovek koji sanja da je leptir
    ili leptir koji sanja da je čovek.

    ОдговориИзбриши